Mindfulness I naturen

Da naturen kalder på vores nærvær, er det et oplagt sted at dyrke mindfulness. Samtidig bruger du den spontane opmærksomhed i naturen, der opbygger og giver energi til din hjerne.

Undervisningen foregår i hold og varer som regel cirka en time. Den består af introduktion til forskellige kropslige øvelser, målrettet træning af opmærksomheden og inddragelse af de syv mindfulness-principper.

Der er ofte stilhed en stor del af timen, hvor det bliver endnu mere tydeligt for dig, hvad der opleves i dig.

På alle mine hold bliver der serveret te efter træningen, hvor der kan udveksles erfaringer og samles op på spørgsmål.

Mine mindfulness-kurser er i vinterperioden ofte enkeltstående arrangementer – for eksempel mindfulness i mørket med bål og suppe eller varm kakao. Mens det i perioden april-september er forløb med ugentlig træning.

 

NATUREN VIRKER AFSTRESSENDE

Flere nationale og internationale undersøgelser har vist, at skov, grønne områder og anden natur har en positiv effekt på humøret, er afstressende og godt for helbredet. Uanset om man er rask eller ramt af stress, kan ophold i skov og anden natur have en helt særlig indflydelse på vores trivsel.

  • Som mennesker er vi udviklet til at bevæge os – det er godt for muskler og led, kan give os et fysisk og psykisk velbehag.
  • Skov og anden natur er et sted, hvor vi i fritiden kan dyrke stilheden i en hektisk hverdag, være i fællesskaber i et miljø, som ikke stiller krav til os.
  • Nogle forskere mener, at det skyldes, at vi som mennesker rent udviklingsmæssigt er en del af naturen, vi føler os trygge med dens lyde, farver m.m. og har derved let ved at slappe af. Naturen er – modsat bymiljøet – vores naturlige fundament, da vi fra tidernes morgen selv er en del af den.

I skoven skal vi ikke hele tiden forholde os til omgivelserne, men kan slappe af og nyde de indtryk skoven giver. Forskning tyder nemlig på, at det er forskelligt, hvordan vores hjerne bearbejder de oplevelser og indtryk den får fra henholdsvis natur og by. De taler om, at vi har to former for opmærksomhed. Den styrede opmærksomhed og den spontane opmærksomhed.

Den styrede opmærksomhed
I bylivet er den styrede opmærksomhed særdeles aktiv og bearbejder indtryk i forhold til arbejdsliv, pligter, krav, ansvar, planlægning, beslutninger og et væld af sanseindtryk som kræver vores opmærksomhed i større eller mindre grad. Indtryk som bearbejdes tankemæssigt og sorteres i de dele af hjernen, som er sent udviklet. En sortering som kræver energi, hvilket gør, at hjernen kan blive træt og kan have behov for at hvile sig.

Den spontane opmærksomhed i naturen
I skov eller anden natur bruger vi i stor grad den spontane opmærksomhed, som aktiverer den del af hjernen, der har indflydelse på vore følelser. Indtryk som opleves i den sammenhæng bliver ikke sorteret, vi registrerer blot, hvad vi oplever helt spontant. Vindens susen, årstidernes skiften, duften af efterår, anemoner i skovbunden m.m. Vi kan nærmest indtage ubegrænsede sanseindtryk uden at hjernen trættes i den sammenhæng. De indtryk som vi oplever i skov og anden natur stiller altså ikke krav til bearbejdning af tanker på samme måde, som når vi bruger den styrede opmærksomhed i et bymiljø med opgaver, trafik m.m.