Mindfulness I naturen

Da naturen kalder på vores nærvær, er det et oplagt sted at dyrke mindfulness. Samtidig bruger du den spontane opmærksomhed i naturen, der opbygger og giver energi til din hjerne.

Undervisningen foregår i hold og varer som regel cirka en time. Den består af introduktion til forskellige kropslige øvelser, målrettet træning af opmærksomheden og inddragelse af de syv mindfulness-principper.

Der er ofte stilhed en stor del af timen, hvor det bliver endnu mere tydeligt for dig, hvad der opleves i dig.

På alle mine hold bliver der serveret te efter træningen, hvor der kan udveksles erfaringer og samles op på spørgsmål.

Mine mindfulness-kurser er i vinterperioden ofte enkeltstående arrangementer – for eksempel mindfulness i mørket med bål og suppe eller varm kakao. Mens det i perioden april-september er forløb med ugentlig træning.

 

NATUREN VIRKER AFSTRESSENDE

Flere nationale og internationale undersøgelser har vist, at skov, grønne områder og anden natur har en positiv effekt på humøret, er afstressende og godt for helbredet. Uanset om man er rask eller ramt af stress, kan ophold i skov og anden natur have en helt særlig indflydelse på vores trivsel.

  • Som mennesker er vi udviklet til at bevæge os – det er godt for muskler og led, kan give os et fysisk og psykisk velbehag.
  • Skov og anden natur er et sted, hvor vi i fritiden kan dyrke stilheden i en hektisk hverdag, være i fællesskaber i et miljø, som ikke stiller krav til os.
  • Nogle forskere mener, at det skyldes, at vi som mennesker rent udviklingsmæssigt er en del af naturen, vi føler os trygge med dens lyde, farver m.m. og har derved let ved at slappe af. Naturen er – modsat bymiljøet – vores naturlige fundament, da vi fra tidernes morgen selv er en del af den.

I skoven skal vi ikke hele tiden forholde os til omgivelserne, men kan slappe af og nyde de indtryk skoven giver. Forskning tyder nemlig på, at det er forskelligt, hvordan vores hjerne bearbejder de oplevelser og indtryk den får fra henholdsvis natur og by. De taler om, at vi har to former for opmærksomhed. Den styrede opmærksomhed og den spontane opmærksomhed.

Den styrede opmærksomhed
I bylivet er den styrede opmærksomhed særdeles aktiv og bearbejder indtryk i forhold til arbejdsliv, pligter, krav, ansvar, planlægning, beslutninger og et væld af sanseindtryk som kræver vores opmærksomhed i større eller mindre grad. Indtryk som bearbejdes tankemæssigt og sorteres i de dele af hjernen, som er sent udviklet. En sortering som kræver energi, hvilket gør, at hjernen kan blive træt og kan have behov for at hvile sig.

Den spontane opmærksomhed i naturen
I skov eller anden natur bruger vi i stor grad den spontane opmærksomhed, som aktiverer den del af hjernen, der har indflydelse på vore følelser. Indtryk som opleves i den sammenhæng bliver ikke sorteret, vi registrerer blot, hvad vi oplever helt spontant. Vindens susen, årstidernes skiften, duften af efterår, anemoner i skovbunden m.m. Vi kan nærmest indtage ubegrænsede sanseindtryk uden at hjernen trættes i den sammenhæng. De indtryk som vi oplever i skov og anden natur stiller altså ikke krav til bearbejdning af tanker på samme måde, som når vi bruger den styrede opmærksomhed i et bymiljø med opgaver, trafik m.m.

Vandretur i mørket – med fokus på dig og dit hjerte

Julen er hjerternes fest –  og på denne eftermiddags-vandretur sætter vi fokus på dig og dit hjerte.

December – og julen kan være præget af travlhed, gøremål og ting, der skal ordnes – ofte for andre. Men hvad med dig? At tage sig af sig selv og sine egne behov er noget en del af os, har vanskeligt ved. Men sørger vi ikke for at få fyldt os selv op med det, der gør os godt, ender vi som vrisne, offer-agtige indebrændte mennesker og overskuddet til vores kære udebliver.

Derfor inviterer vi dig til at bruge en enkelt eftermiddag i december på at sætte fokus på dig, på det, der gør dig glad – på dit hjerte. Dermed kan du gå resten af december i møde med mere overskud og lethed.

Vi mødes omkring et bål, får en snack og en kop varm the samt et lille oplæg om dagens tema . Vi vandrer i skoven i mørket og bliver guidet i  mindfullnes, meditation og stilhed.

Inden vi skilles samles vi atter omkring bålet for at dele og sige farvel.

Praktisk:

  • Torsdag d. 9. december kl. 16.30-18.30.
  • Mødested: Højagervej 16a, 2942 Skodsborg
  • Der er plads til 12 på holdet og prisen er 375 kroner.
  • Alle kan gå med. Det eneste du skal medbringe er godt og varmt tøj, der passer til vejret – vi går i al slags vejr, så vær sikker på, du ikke kommer til at fryse. Så evt. en lille rygsæk med tøj og måske det vand, du skal drikke undervejs.
  • Ved evt. afbud returneres pengene ikke, men du er velkommen til at give billetten til en anden.

Om os:
Henriette Tybjerg

Er uddannet psykomotorisk terapeut (tidligere afspændingspædagog), fysio-pilatesinstruktør, mindfulness-instruktør, løbeinstruktør og ID Lifecoach. Har specialiseret sig i træning, nærvær og fællesskab i naturen

Trine Baadsgaard
Er uddannet ID LIfecoach. Har specialiseret sig i at coache gående i naturen. Den fysiske bevægelse påvirker vores sind, og tæt kontakt til naturen gør både kroppen og sjælen godt. www.trinebaadsgaard.dk

 

Sammen laver vi vandreture med krop, natur og nydelse i fokus.