Mindfulness I naturen

Da naturen kalder på vores nærvær, er det et oplagt sted at dyrke mindfulness. Samtidig bruger du den spontane opmærksomhed i naturen, der opbygger og giver energi til din hjerne.

Jeg holder jævnligt mindfulness arrangementer på ca. 3 timer, sommetider er der forløb af flere gange eller heldags arrangementer. Indimellem er det i et sammenarbejde med andre dygtige undervisere.

Jeg har årlige tilbagevendende traditioner for eksempel mindfulness i mørket med bål og suppe eller varm kakao samt en anemonetur i april.

​NATUREN VIRKER AFSTRESSENDE

Flere nationale og internationale undersøgelser har vist, at skov, grønne områder og anden natur har en positiv effekt på humøret, er afstressende og godt for helbredet. Uanset om man er rask eller ramt af stress, kan ophold i skov og anden natur have en helt særlig indflydelse på vores trivsel.

  • Som mennesker er vi udviklet til at bevæge os – det er godt for muskler og led, kan give os et fysisk og psykisk velbehag.
  • Skov og anden natur er et sted, hvor vi i fritiden kan dyrke stilheden i en hektisk hverdag, være i fællesskaber i et miljø, som ikke stiller krav til os.
  • Nogle forskere mener, at det skyldes, at vi som mennesker rent udviklingsmæssigt er en del af naturen, vi føler os trygge med dens lyde, farver m.m. og har derved let ved at slappe af. Naturen er – modsat bymiljøet – vores naturlige fundament, da vi fra tidernes morgen selv er en del af den.

 

I skoven skal vi ikke hele tiden forholde os til omgivelserne, men kan slappe af og nyde de indtryk skoven giver. Forskning tyder nemlig på, at det er forskelligt, hvordan vores hjerne bearbejder de oplevelser og indtryk den får fra henholdsvis natur og by. Forskerne taler om, at vi har to former for opmærksomhed: Den styrede opmærksomhed og den spontane opmærksomhed.

Den styrede opmærksomhed
I bylivet er den styrede opmærksomhed særdeles aktiv og bearbejder indtryk i forhold til arbejdsliv, pligter, krav, ansvar, planlægning, beslutninger og et væld af sanseindtryk som kræver vores opmærksomhed i større eller mindre grad. Indtryk som bearbejdes tankemæssigt og sorteres i de dele af hjernen, som er sent udviklet. En sortering som kræver energi, hvilket gør at hjernen kan blive træt og kan have behov for at hvile sig.

Den spontane opmærksomhed i naturen
I skov eller anden natur bruger vi i stor grad den spontane opmærksomhed, som aktiverer den del af hjernen, der har indflydelse på vores følelser. Indtryk som opleves i den sammenhæng, bliver ikke sorteret, vi registrerer blot, hvad vi oplever helt spontant. Vindens susen, årstidernes skiften, duften af efterår, anemoner i skovbunden m.m. Vi kan nærmest indtage ubegrænsede sanseindtryk uden at hjernen trættes i den sammenhæng. De indtryk som vi oplever i skov og anden natur stiller altså ikke krav til bearbejdning af tanker på samme måde, som når vi bruger den styrede opmærksomhed i et bymiljø med opgaver, trafik m.m. ”Man kan med rette sige at naturen heler os.”

Hvad skal spire og gro i forårets kraft.

  • 3 onsdage kl. 17-18
  • 24. maj, 31. maj og 7. juni

Giv hovedet en pause og lad kroppen og sanserne komme i fokus.

  • Forær dig selv en ugentlig træningstime i Bredes skønne natur i et hyggeligt fællesskab.
    Mærk den afstressende effekt på krop og sind og opnå øget styrke, balance, velvære og ro.
  • Træningen er tilpasset vejret, hvor hele kroppen arbejdes igennem med rolige bevægelser og stræk, kropsbevidsthed, enkelte styrke øvelser samt afspænding med vejrtrækningens øvelser, stilhed, og lidt teori undervejs.

Praktisk:

  • Mødested: Nationalmuseets park ved te-pavillonen i Brede på I. C. Modewegs Vej
  • Alle kan være med.
  • Medbring: En måtte og tæppe samt godt og varmt tøj, der passer til vejret
  • Pris 350 kr.
  • Ved evt. afbud returneres pengene ikke, men du er velkommen til at give pladsen til en anden.
  • Der er plads til 14 på holdet.

​Har du spørgsmål eller er du i tvivl om det er noget for dig, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Træningen er på eget ansvar.