Mindfulness I naturen

Da naturen kalder på vores nærvær, er det et oplagt sted at dyrke mindfulness. Samtidig bruger du den spontane opmærksomhed i naturen, der opbygger og giver energi til din hjerne.

Undervisningen foregår i hold og varer som regel cirka en time. Den består af introduktion til forskellige kropslige øvelser, målrettet træning af opmærksomheden og inddragelse af de syv mindfulness-principper.

Der er ofte stilhed en stor del af timen, hvor det bliver endnu mere tydeligt for dig, hvad der opleves i dig.

På alle mine hold bliver der serveret te efter træningen, hvor der kan udveksles erfaringer og samles op på spørgsmål.

Mine mindfulness-kurser er i vinterperioden ofte enkeltstående arrangementer – for eksempel mindfulness i mørket med bål og suppe eller varm kakao. Mens det i perioden april-september er forløb med ugentlig træning.

 

NATUREN VIRKER AFSTRESSENDE

Flere nationale og internationale undersøgelser har vist, at skov, grønne områder og anden natur har en positiv effekt på humøret, er afstressende og godt for helbredet. Uanset om man er rask eller ramt af stress, kan ophold i skov og anden natur have en helt særlig indflydelse på vores trivsel.

  • Som mennesker er vi udviklet til at bevæge os – det er godt for muskler og led, kan give os et fysisk og psykisk velbehag.
  • Skov og anden natur er et sted, hvor vi i fritiden kan dyrke stilheden i en hektisk hverdag, være i fællesskaber i et miljø, som ikke stiller krav til os.
  • Nogle forskere mener, at det skyldes, at vi som mennesker rent udviklingsmæssigt er en del af naturen, vi føler os trygge med dens lyde, farver m.m. og har derved let ved at slappe af. Naturen er – modsat bymiljøet – vores naturlige fundament, da vi fra tidernes morgen selv er en del af den.

I skoven skal vi ikke hele tiden forholde os til omgivelserne, men kan slappe af og nyde de indtryk skoven giver. Forskning tyder nemlig på, at det er forskelligt, hvordan vores hjerne bearbejder de oplevelser og indtryk den får fra henholdsvis natur og by. De taler om, at vi har to former for opmærksomhed. Den styrede opmærksomhed og den spontane opmærksomhed.

Den styrede opmærksomhed
I bylivet er den styrede opmærksomhed særdeles aktiv og bearbejder indtryk i forhold til arbejdsliv, pligter, krav, ansvar, planlægning, beslutninger og et væld af sanseindtryk som kræver vores opmærksomhed i større eller mindre grad. Indtryk som bearbejdes tankemæssigt og sorteres i de dele af hjernen, som er sent udviklet. En sortering som kræver energi, hvilket gør, at hjernen kan blive træt og kan have behov for at hvile sig.

Den spontane opmærksomhed i naturen
I skov eller anden natur bruger vi i stor grad den spontane opmærksomhed, som aktiverer den del af hjernen, der har indflydelse på vore følelser. Indtryk som opleves i den sammenhæng bliver ikke sorteret, vi registrerer blot, hvad vi oplever helt spontant. Vindens susen, årstidernes skiften, duften af efterår, anemoner i skovbunden m.m. Vi kan nærmest indtage ubegrænsede sanseindtryk uden at hjernen trættes i den sammenhæng. De indtryk som vi oplever i skov og anden natur stiller altså ikke krav til bearbejdning af tanker på samme måde, som når vi bruger den styrede opmærksomhed i et bymiljø med opgaver, trafik m.m.

Giv dig selv et pusterum

i den skønne natur ved Bøllemosen med inspiration, øvelser og guidning til at få ro i krop og sind

Lone Maj Clausen og Henriette Tybjerg vil skabe rammen for et fællesskab og nærvær, hvor du vil få masser af inspiration og helt konkrete øvelser til at skabe nærvær til krop og sind. Naturen vil være en vigtig samarbejdspartner, til at skabe nærvær i nuet og ro til hele dig!

Det kræver ingen forudsætninger at være med. Vi vil servere en hjemmelavet grov bolle med smør og en kop te, når vi begynder, og der vil være lidt snaks undervejs. Giv besked hvis du har allergier.

PRAKTISK:

  • Fredag d. 20. august kl.14.00 – kl.17.00
  • Mødested: Skodsborg Station ved skovsiden – Bøllemosevej 4, 2942 Skodsborg
  • Der er plads til 12 på holdet.
  • Det eneste du skal medbringe, er et siddeunderlag, godt og varmt tøj, der passer til vejret – vi er udendørs til hele arrangementet Så evt. en lille rygsæk med tøj og måske det vand, du skal drikke undervejs.
  • Ved evt. afbud returneres pengene ikke, men du er velkommen til at give billetten til en anden.
  • Pris: 475 kr. alt inkl.

Turen tilrettelægges selvfølgelig under hensyntagen til de aktuelle COVID -19 anbefalinger.

Kontakt os endelig hvis du har spørgsmål.

Om os:

Henriette Tybjerg

Er uddannet psykomotorisk terapeut (tidligere afspændingspædagog), fysio-pilatesinstruktør, mindfulness-instruktør, løbeinstruktør og ID Lifecoach. Har specialiseret sig i træning, nærvær og fællesskab i naturen. 

Lone Maj Clausen

Er uddannet naturterapeut, psykomotorisk terapeut, cand.pæd i pædagogisk psykologi samt yogalærer i Integral Yoga og Traume Sensitiv Yoga. Derudover er hun stud. naturbaseret psykoterapeut. Samt forfatter og bidragsyder til bogen ”Traumebehandling og resocialisering gennem åndedræt og meditation.”  Lone Maj har undervist i mange år og er optaget af sammenhænge mellem krop, psyke og natur. Hun er særligt optaget af, hvordan vi kan lære at lytte til kroppen.