Mindfulness I naturen

Da naturen kalder på vores nærvær, er det et oplagt sted at dyrke mindfulness. Samtidig bruger du den spontane opmærksomhed i naturen, der opbygger og giver energi til din hjerne.

Jeg holder minimum et mindfulness arrangement om måneden på ca. 3 timer, sommetider er der forløb af flere gange eller heldags arrangementer. Indimellem er det i et sammenarbejdet med andre dygtige underviser.

Jeg har årlige tilbage vendende traditioner for eksempel mindfulness i mørket med bål og suppe eller varm kakao samt en anemonetur i april.

Hvad skal spire og gro i forårets kraft.

Lone Maj Clausen og Henriette Tybjerg vil sammen skabe rammen for et fællesskab med nærvær og ro i nuet, hvor naturen vil være en vigtig samarbejdspartner.

Denne eftermiddag i naturen har du mulighed for at undersøge, blive inspireret og blive klogere på hvad du ønsker, dér skal gro i dit liv. Som det lille frø i jorden der vokser op, eller som bladene der springer ud, folder sig ud og tager plads.

Med støtte fra naturens elementer og gennem fordybelse i kropslige og naturbaserede mindfulness øvelser, får du inspiration til at udforske, hvad du helt konkret ønsker der skal næres og gro i dit liv.

Der vil være guidning i at bruge naturens materialer som symboler, og der vil være øvelser såvel i gruppen som individuelt.

 

Praktisk:

  • Fredag d 18.marts kl. 15.30-18.30
  • Mødested: P-plads ved Furesøbadet, Frederiksborgvej 101, 3500 Værløse.
  • Alle kan være med. Det eneste du skal medbringe, er et siddeunderlag, godt og varmt tøj, der passer til vejret – vi er udendørs til hele arrangementet Så evt. en rygsæk med tøj og måske det vand, du skal drikke undervejs.
  • Vi vil servere en hjemmelavet grov bolle med ost og en kop te, når vi begynder, og der vil være lidt snaks undervejs. Giv besked hvis du har allergier.
  • Ved evt. afbud returneres pengene ikke, men du er velkommen til at give billetten til en anden.
  • Der er plads til 12 på holdet.
  • Tilmelding på https://henriettetybjerg.dk/mindfulness-i-naturen/
  • Pris: 400 kr. alt inkl.

Anemonetur med varm suppe med ved bålet

Anemonetur med mindfulness, natur, fællesskab og varm suppe ved bålet

Giv hovedet en pause- lad kroppen og sanserne kommer i fokus.

Vi går en tur gennem forårs skoven og sanser naturen, undervejs vil der være mindfulness og afspænding øvelser. Der vil bla være en ligger afspænding i ”anemone tæppet”. Ved et hyggeligt bål sted nyder vi den varm suppe.

 

Praktisk:

  • Torsdag d. 7.april kl. 17.30-20.00
  • Mødested: P-pladsen børnehuset/Mølleåen Teknikerbyen 44 i Virum
  • Alle kan være med. Det eneste du skal medbringe, godt og varmt tøj, der passer til vejret – vi er udendørs til hele arrangementet Så evt. en rygsæk med tøj og måske det vand, du skal drikke undervejs.
  • Pris 300 kr.
  • Ved evt. afbud returneres pengene ikke, men du er velkommen til at give billetten til en anden.
    Der er plads til 12 på holdet.

Mindfulness i forårssolen – 4 torsdage

Mindfulness i forårssolen -4 torsdage i april/maj med træning og mindfulness

Giv hovedet en pause- lad kroppen og sanserne kommer i fokus.

Forær dig selv en ugentlig træningstime i Bredes skønne natur i et hyggeligt fællesskab. Mærk den afstressende effekt på krop og sind og opnå øget styrke, balance, velvære og ro.

Træningen er tilpasset vejret og indeholder: opvarmning, styrke, puls og stræk samt afspænding, stilhed, mindfulness og lidt teori undervejs.

Medbring måtte/tæppe, og tag tøj på efter vejret

 

Praktisk:

  • Dato 4.torsdag d.21,28 april og 5 og 12.maj
  • Tid: kl. 17.00-18.00
  • Mødested: Nationalmuseets park ved te-pavillonen i Brede på I. C Modewegsvej
  • Alle kan være med. Det eneste du skal medbringe, en måtte og tæppe samt godt og varmt tøj, der passer til vejret
  • Pris 400 kr.
  • Ved evt. afbud returneres pengene ikke, men du er velkommen til at give billetten til en anden.
  • Der er plads til 14 på holdet.

Har du spørgsmål eller er du i tvivl om det er noget for dig, er du meget velkommen til at kontakte mig.

Mindfulness og nærvær ved smukke Ordrup næs

Kom med en hel dag i naturen, hvor vi finder ro og energi gennem fordybelse i naturbaseret mindfulness.

Vi vil nyde foråret som står i fuldt flor, i skoven og ved havet, i den smukke natur ved Ordrup næs i Odsherred. Vi vandrer ca. 5-6 km og i løbet af dagen inviteres du til forskellige øvelser med blid yoga, bevægelse, afspænding og meditation. Det hele med det formål at give dig redskaber til at øge din forbindelse til naturen og skabe øget balance i krop og sind.

Der vi være nybagte boller og kaffe/ te når du ankommer og vi slutter af med en kage i Lone Maj skønne sommerhus have. Skriv hvis du har allergier.

Praktisk:

  • Søndag d.8.maj kl. 10.00-16.00
  • Mødested Næsgårdsvej 27A, 4540 Fårevejle. Vi kan evt. lave noget samkørsel.
  • Alle kan være med. Det eneste du skal medbringe, tørt og varmt tøj, der passer til vejret – vi er udendørs til hele arrangementet.
  • Rygsæk med vand og din egen frokost, samt måske et håndklæde til et hav hop
  • Næsgårdsvej 27A, 4540 Fårevejle st.
  • Pris 550 kr.
  • Ved evt. afbud returneres pengene ikke, men du er velkommen til at give billetten til en anden.
  • Der er plads til 14 på holdet.

Lone Maj Clausen og Henriette Tybjerg vil sammen skabe rammen for et fællesskab med nærvær og ro i nuet, hvor naturen vil være en vigtig samarbejdspartner. Kontakt endelig for spørgsmål!

Om os:

Henriette Tybjerg

Er uddannet psykomotorisk terapeut , fysio-pilatesinstruktør, mindfulness-instruktør, løbeinstruktør og ID Lifecoach. Har specialiseret sig i træning, nærvær og fællesskab i naturen. Og er medforfatter til bogen Motion i naturen. www.henriettetybjerg.dk

Lone Maj Clausen

Er uddannet naturbaseret psykoterapeut, psykomotorisk terapeut, cand.pæd i pædagogisk psykologi samt yogalærer i Integral Yoga og Traume Sensitiv Yoga. Desuden studerer hun compassion træning på AU. Lone Maj har undervist i mange år og er optaget af sammenhænge mellem krop, psyke og natur.

​NATUREN VIRKER AFSTRESSENDE

Flere nationale og internationale undersøgelser har vist, at skov, grønne områder og anden natur har en positiv effekt på humøret, er afstressende og godt for helbredet. Uanset om man er rask eller ramt af stress, kan ophold i skov og anden natur have en helt særlig indflydelse på vores trivsel.

  • Som mennesker er vi udviklet til at bevæge os – det er godt for muskler og led, kan give os et fysisk og psykisk velbehag.
  • Skov og anden natur er et sted, hvor vi i fritiden kan dyrke stilheden i en hektisk hverdag, være i fællesskaber i et miljø, som ikke stiller krav til os.
  • Nogle forskere mener, at det skyldes, at vi som mennesker rent udviklingsmæssigt er en del af naturen, vi føler os trygge med dens lyde, farver m.m. og har derved let ved at slappe af. Naturen er – modsat bymiljøet – vores naturlige fundament, da vi fra tidernes morgen selv er en del af den.

 

I skoven skal vi ikke hele tiden forholde os til omgivelserne, men kan slappe af og nyde de indtryk skoven giver. Forskning tyder nemlig på, at det er forskelligt, hvordan vores hjerne bearbejder de oplevelser og indtryk den får fra henholdsvis natur og by. De taler om, at vi har to former for opmærksomhed. Den styrede opmærksomhed og den spontane opmærksomhed.

Den styrede opmærksomhed
I bylivet er den styrede opmærksomhed særdeles aktiv og bearbejder indtryk i forhold til arbejdsliv, pligter, krav, ansvar, planlægning, beslutninger og et væld af sanseindtryk som kræver vores opmærksomhed i større eller mindre grad. Indtryk som bearbejdes tankemæssigt og sorteres i de dele af hjernen, som er sent udviklet. En sortering som kræver energi, hvilket gør, at hjernen kan blive træt og kan have behov for at hvile sig.

Den spontane opmærksomhed i naturen
I skov eller anden natur bruger vi i stor grad den spontane opmærksomhed, som aktiverer den del af hjernen, der har indflydelse på vores følelser. Indtryk som opleves i den sammenhæng, bliver ikke sorteret, vi registrerer blot, hvad vi oplever helt spontant. Vindens susen, årstidernes skiften, duften af efterår, anemoner i skovbunden m.m. Vi kan nærmest indtage ubegrænsede sanseindtryk uden at hjernen trættes i den sammenhæng. De indtryk som vi oplever i skov og anden natur stiller altså ikke krav til bearbejdning af tanker på samme måde, som når vi bruger den styrede opmærksomhed i et bymiljø med opgaver, trafik m.m. ”Man kan med rette sige at naturen heler os.”